Aryzta
Fogyasztói igények
Termékfejlesztés
Innovációról, tudatosságról, eredményességről – interjú Anthony Proctorral, az Arzyta kereskedelmi igazgatójával

„Nyitottnak kell lennünk!”


Az Aryzta hisz az innovációban, és igyekszik gyorsan, hatékonyan alkalmazkodni az élelmiszerpiac változásaihoz, a fogyasztói igényekhez. De merre tart most a piac? És milyen lehetőségeink, eszközeink lehetnek, hogy az elsők között maradjunk az egyre élesebb és nehezebb versenyszituációkban? A kérdésekre Anthony Proctor (Chief Commercial Officer –CCO) kereskedelmi igazgatóval kerestük a válaszokat.

Anthony Proctor
kereskedelmi igazgató,
Aryzta AG

                                               
 

Anthony Proctor: Hiszünk az innovációban, és mostantól kezdve ez áll minden tevékenységünk középpontjában – úgymond ez az üzletünk iránytűje. Minden szegmensben különböző dolgok történnek, és nyilvánvalóan több piacunk van, több ágazattal. A kenyérgyártók számára azt hiszem, hogy jelenleg egyértelműen a kovász a legfontosabb beszédtéma. A kovásztésztán belül pedig azt mondanám, hogy a mozgalom az általam „germánabbnak” nevezett kovászt preferálja, ami sötétebb termékeket és erősebb ízeket eredményez. Ahogy a fogyasztói paletta fejlődik, egyre erősebb és erősebb kovászokat keresnek. Ezen kívül a laminálás minősége is egyre fontosabb részévé válik annak, amit csinálunk, mivel a legjobb minőségű terméket kell a piacra dobnunk. A vásárlók elvárásai magasak, és mi olyan beruházásokat keresünk, amelyek a prémium minőségű termékeket előállítását támogatják. Az elmúlt 20 év során az általunk forgalmazott termékek nem változtak drámaian, de a minőség folyamatosan javul. Ugyanakkor a versenytársainkéi is, ezért lépést kell tartanunk.

Az innováció minden gyártási, értékesítési területre vonatkozik?

 

Anthony Proctor: Miközben tágabb értelemben minden piacon nagy az innovációra való törekvés, ami a termékek egyszerűsödéséhez vezet. És ez igaz az üzletvitelre is: hogyan tudjuk a lehető legjobban leegyszerűsíteni azt a folyamatot, míg a termék a fagyasztóból a boltba, majd az otthonba jut? Az ügyfelekkel együttműködve olyan termékek kifejlesztése a cél, amelyek illeszkednek a vásárlók „lábnyomához”, a sütőikhez, és minden körülmények között egyszerűen kezelhetőek. Ez a kulcs – hogy necsak magát a terméket adjuk el a vásárlónak, hanem azt a hatékony folyamatot is, amely során a termék – a megfelelő utasítások után – a fagyasztóból a pénztárhoz, majd az otthoni asztalra jut. Ezzel a trenddel is lépést kell tartanunk, és ez egészen a termékfejlesztésig visszahat. Vagyis megfelelő termékekkel kell rendelkezünk, a megfelelő méretben, a megfelelő mennyiségben, a megfelelő láncok kialakításaival.

                                               
 

                                               
 

Vannak olyan fejlesztések és törekvések, amelyek új dimenziót nyithatnak az Aryzta kereskedelmi tevékenységeiben?

 

Anthony Proctor: Az innováció először is a megfelelő emberekkel kezdődik. A legjobb embereknek kell vezetniük az innovációs folyamatokat, és ezeknek az embereknek olyan ötletekkel kell foglalkozniuk, amelyek egyedi, eredeti, de megvalósítható meglátásokon alapulnak. Nem arról van szó, hogy mi ketten ülünk egy szobában, és eldöntjük, hogy ezt és ezt szeretnénk. Mindig szükségünk van a termékre, azonosítanunk kell a piaci lehetőséget, és ki kell találni, hogy ezt a terméket hogyan és kinek fogjuk eladni. Ha pedig kifejlesztettük a végső terméket, amely megfelel az ismereteknek, visszamegyünk az ügyfelünkhöz, és azt mondjuk: van egy új termékünk, kipróbálta már? A tudatosság, a tudatos tervezés áramoltatja manapság az üzletet.

                                               
 

Lehet-e a termékfejlesztés és innováció egységes Aryzta-tevékenység, vagy minden piacon külön-külön kell végezni?

 

Anthony Proctor: A legtöbb termékcsoport esetében általánosságban beszélhetünk az innovációról. Amikor piacról-piacra járunk, akkor azonban találunk olyan ízprofilokat, amelyek nagyon eltérőek. Itt van például a meggy. Európa ezen részén minden a meggyről szól, míg az ír vagy az angol piacon nem létezik, egyszerűen nem tudunk róla. Nem arról van szó, hogy nem szeretjük, csak éppen nem épült be a mindennapjainkba. De egy meggyből készült csodálatos terméket az Egyesült Királyság piacán is forgalomba lehetne hozni, csak éppen néhány kisebb módosítással, esetleg epres vagy áfonyás termékként. Vagyis az innovációra való hajlam közös, de az ízek nem feltétlenül ugyanúgy működnek. Például a dániai Mette Munk különböző töltelékkel ellátott koronákat gyárt. Amikor azonban ezeket a termékeket az APAC-piacon helyezik forgalomba, a töltelékek teljesen eltérnek attól, amit a holland, a német vagy a magyar piacon tapasztalunk. Tehát igen, a termékek bárhol működhetnek, de mindig szükség lesz apróbb módosításokra. De úgy gondolom, hogy megvan hozzá a képességünk és a szakértelmünk, hogy ezeket megtegyük.

                                               
 

Hogyan látja a Fornettit és annak tevékenységét ebben a mixben? Hogyan tudnánk a legjobban hozzájárulni az Aryzta sikerességéhez? 

 

Anthony Proctor: Most azt kell kitalálnunk, hogy mely termékek mehetnek azonnal más típusú piacokra. Ezeket a termékeket kell a legjobb fényben feltüntetnünk a vállalatközi színtéren. Minden más dolognak, ami a termékkel együtt jár, megfelelőnek kell lennie. A legjobb minőséget, a megfelelő konzisztenciát és az adott ügyfél számára szükséges akkreditációkat kell biztosítanunk. Képesnek kell lennie arra, hogy átmenjen az adott piac adott auditjain. Nyitottnak kell lennünk arra, hogy a piacról érkező információkkal dolgozhassunk, hogy finomítsunk egy receptet, vagy kisebb változtatásokat hajtsunk végre rajtuk. De mindig, minden attribútumnak stimmelnie kell! A legrosszabb dolog, amit valaha is tehetünk, hogy felkészítjük a vevőt az újdonságra, és aztán nem tudjuk leszállítani a terméket, mert valamilyen technikai szabályozást találunk, ami megakaszt minket. Sajnos ez néha megtörténik, ezért ezt el kell kerülnünk annak érdekében, hogy növeljük a volument.

 

“.…A termékek bárhol működhetnek, de mindig szükség lesz apróbb módosításokra. De úgy gondolom, hogy megvan hozzá a képességünk és a szakértelmünk, hogy ezeket megtegyük…”

Mi a kulcsa az Aryzta cégcsoportjának tagjai közötti hatékony és eredményes együttműködésnek?

 

Anthony Proctor: Az embereknek a piacról kell jönniük. Fontos, hogy minden piac tisztában legyen azzal, hogy a különböző helyszíneken milyen gyártási lehetőségek vannak. Úgy gondolom, hogy sokan nem tudják, hogy a Fornetti milyen képességekkel rendelkezik, és azt mondanám, hogy sokan nem is igazán értik, hogy mit csinál a Fornetti. Ez hiányosság. Ha ezt a vállalkozást vesszük példának, akkor össze kell szerveznünk az üzletágaink kulcsembereit, és fel kell világosítanunk őket. Ültessük le mindet egy teremben, mint tegnap, és nézzék meg a termékek csodálatos választékát, amelyek vizuálisan is igazán lenyűgözőek! Aztán termékenként adjanak visszajelzést, hogy melyik termék működne az ő piacukon. Lehet, hogy csak két-három termékről van szó a jelenlegi formátumukban, de talán kezdjék el néhány finomítással, és dolgozzanak tovább. Mindenki valami mást keres, mindenki a saját fogyasztói kedvét keresi. Körbejárhatnám az Egyesült Királyságot, és megnézhetném az összes gyártót, és arra jutnék: többé-kevésbé mindegyikük ugyanazt csinálja. Ha viszont az önök piacára jövök, és megnézem a termékeket, akkor úgy gondolom, hogy azok egy kicsit másképp néznek ki, más az ízük és az érzésük. Vannak olyan termékek, különösen az édesek között, amelyek átkerülnének másik piacra, és valami más lenne belőlük. Minden új fejlesztésnél az első lépés a vállalaton belül kell, hogy megtörténjen. Ellenőriznünk kell, hogy amit keresünk, az elérhető-e a csoporton belül, és ha nem, akkor kifelé, harmadik félhez kell fordulnunk. De fontos, hogy a saját képességeinken belül fejlesszük ki, mivel ez egy plusz védelmi szintet biztosít számunkra, mert ha mi irányítjuk a gyártást, akkor mi irányítjuk a teljes ellátási láncot is, és így jobb helyzetben lehetünk.

                                               
 

                                               
 

Mit tanulhatunk a cégcsoport tagjaitól, és vannak-e olyan jó gyakorlatok, amelyeket a központ és a testvércégek vehetnek át a Fornettitől? 

 

Anthony Proctor: Minden alkalommal, amikor egy másik piacra látogatsz, valami újat látsz. Mindannyian feltételezzük, hogy mit tudunk és mit nem. És néha nem tudjuk, hogy mit nem tudunk... Beszélgettünk a franchise-modellről és annak működéséről. Említettük a többi franchise-modellt Európa-szerte, ahol lehetőség van arra, hogy meglátogassuk őket, megnézzük, mit csinálnak, mit kínálnak. Megnézni, hogyan kezelik, működtetik az üzleteiket, milyen napszakban, milyen termékek állnak rendelkezésre. Lehet, hogy tíz különböző helyszínt is megnézel, és ha csak egy dolgot látsz, ami szerinted jól működne, már több lettél... A lehetőség adott, és ez a Fornettire ugyanúgy vonatkozik, mint más vállalkozásokra. Minél több piacot, gyártót, vállalkozást ismerünk meg, annál több lehetőség van arra, hogy valami olyat találjunk, amit felhasználhatunk a saját fejlesztéseinkhez. Nem szabad előítéletekkel élnünk. Lehet, hogy soha nem gondoltunk arra, hogy ezt vagy azt csináljuk, és akkor lehet, hogy hirtelen lehetőségünk adódik arra, hogy egyszer valóban valami újat adjunk el. Én csak annyit tehetek, hogy folyamatosan nyitott ajtókat mutatok, megkérdezem, hogy szeretnéd-e látni ezt vagy azt, és akkor talán tanulunk valamit. A Fornettinek mindenre megvannak a válaszai. Mindössze annyit tehetünk, hogy kinyitjuk az ajtókat, és megmutatjuk: mi van más piacokon, és bemutatunk önöknek más embereket és koncepciókat, és megkérdezzük, mit gondolnak erről?

Az idén egy sor NPD-fórumot szervezünk, összehozzuk a legfontosabb NPD-menedzsereket, és lehetőséget adunk nekik, hogy megosszák a sikeres fejlesztéseket, de a korábban sikertelen fejlesztésekkel kapcsolatos aktualitásokat is. Szándékunkban áll munkacsoportokat létrehozni a vállalatközi üzletágakon belül. Ezek rendszeresen, minden második héten rövid találkozót tartanak majd a vállalatközi kereskedelemben részt vevő kulcsfontosságú csapatok bevonásával, hogy megvitassák, min és hogyan dolgoznak, vagy éppen hol akadnak el. Szeptember vége vagy október eleje felé tartjuk az éves kereskedelmi csúcstalálkozónkat a kereskedelmi vezetők és a termékvezetők részvételével. Három napra egy szobába zárják majd őket, hogy megosszák ötleteiket. Ez egy lehetőség a beszélgetésre, a többiek termékeinek kóstolására. A megoldásokat nem a dolgok közös olvasása, hanem a vacsora közbeni beszélgetések során találják meg. Ez segít a kapcsolatok kiépítésében is, így amikor fel kell vennie a telefont, tudja, hogy kivel beszél. Tudod, hogy kit hívj fel, és kivel beszélj, ha problémád van, így ez megkönnyíti a dolgunkat. A technikai háttér is segít nekünk, az intranet tökéletes eszközünk erre. Van egy jól működő kereskedelmi oldalunk, ahol szintén megoszthatjuk az információkat. A legtöbb válasz, amire az Aryzta számára szükségünk van, már megtalálható a struktúránkban, csak tudnunk kell, hol keressük őket...

“…Minél több piacot, gyártót, vállalkozást ismerünk meg, annál több lehetőség van arra, hogy valami olyat találjunk, amit felhasználhatunk a saját fejlesztéseinkhez…” 

A sütik olyan kis szöveges fájlok, melyeket a weboldalak felhasználhatnak arra, hogy még hatékonyabb felhasználói élményt nyújtsanak. A jogszabályok értelmében csak az oldal működéséhez teljesen nélkülözhetetlen sütiket tárolhatjuk az Ön böngészőjében, minden egyéb más süti használatához az Ön engedélyére van szükség.

A "Minden süti engedélyezése" gombra kattintva érhető el a legjobb felhasználói élmény, valamint a további füleken egyesével is engedélyezheti a különböző célú sütiket.

Az Adatvédelem oldalon megtalál minden információt a sütikről és adatvédelemről.

Ezen sütik nélkül az oldalunk nem tudja a legjobb élményt nyújtani, bizonyos funkciók működése akadályozva lenne.

A szabályzat elfogadásával ezen sütik engedélyezésre kerülnek.

Név Szolgáltató Cél Érvényesség
PHPSESSIDfornetti.huMunkamenet-azonosító, a látogató böngészési állapotát rögzíti az oldalbetöltések között.Munkamenet vége
cookieConsentfornetti.huA látogató sütikkel kapcsolatos beállításait tárolja.1 év
Fel