Hírek
Teljes paradigmaváltás előtt az élelmiszeripar

A fogyasztói magatartás tudatosabbá válása, az élelmiszerekkel szembeni igények változása teljes paradigmaváltásra készteti a hazai élelmiszeripart, amely a korábbi termelés fókuszú működésről a fogyasztói elvárások minél teljesebb megismerésére és kielégítésére kell átálljon – állapították meg egybehangzóan a résztvevők a Fornetti Kft., a Földművelésügyi Minisztérium, a Funkcionális Élelmiszerlánc Terméktanács és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal közös rendezésű konferenciáján 2015. december 11-én, Budapesten.

A családszerkezet átalakulása, a háztartások rendelkezésére álló többletjövedelem és az élelmiszerekkel kapcsolatos határozott fogyasztói elvárások globálisan is paradigmaváltásra késztetik az élelmiszeripari szektor szereplőit. „A fejlett országokban egyre terjed a kétkeresős családmodell, ami révén folyamatosan növekszik a háztartások rendelkezésére álló elkölthető jövedelem. A következő évekre közel kétszázalékos GDP-növekedést prognosztizálnak az Európai Unió számára. A kampányoknak köszönhetően egyre tudatosabbak a fogyasztók. Ezekre a folyamatokra választ kell adnia az élelmiszeriparnak” – ismertette a szektorra az elkövetkező években leginkább hatással lévő trendeket Sebastian Gooding, a Fornetti Kft. ügyvezető igazgatója.

A lehetséges válaszok kapcsán az ügyvezető igazgató kiemelte: ma már olyan ételeket, alapanyagokat és ízeket is a fogyasztók elé tárhatnak a vállalatok, amelyek korábban a fizetőképes kereslet hiánya miatt nem lehettek volna sikeresek. „Habár a fogyasztók hajlandóak többet fizetni a minőségi élelmiszerekért, a termelőknek és gyártóknak nem szabad elfelejteniük, hogy a fogyasztók igénye az élelmiszerbiztonság garantálására magasabb, mint korábban valaha is volt” – tette hozzá Sebastian Gooding.

A fogyasztók biztonságos élelmiszerek iránti igényét a hatóságok és a kormányzat is felismerték. „A termelőknek és élelmiszergyártóknak segíteni kell, hogy minél ellenőrzöttebb körülmények között, minél biztonságosabb élelmiszereket gyártsanak. Ez a hatóság igazi feladata. Ugyanakkor ellenőrizni, és szükség esetén szankcionálni is szükséges. Ezt az utóbbi években 90 százalékos hatékonysággal tette meg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal” – emelte ki Dr. Bognár Lajos, országos főállatorvos, élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkár.

A kormány és a hatóságok edukációs feladatai kapcsán Dr. Bognár Lajos kiemelte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal biztonságos élelmiszerfogyasztást ösztönző edukációs kampányát. „Ma már amellett, hogy a magyarok jelentős része tisztában van az ellenőrzött, biztonságos élelmiszerek fogyasztásának fontosságával, egyre többen bíznak a hatóságokban is. A legutóbbi felmérések szerint a lakosság 54 százaléka tudja pontosan, hogy melyik szervhez fordulhat, ha szabálytalanságot tapasztal. Ez korábban alig 20 százalék körül mozgott” – emelte ki.

Bárány László, a Master Good Kft. tulajdonosa kiemelte: minden igazi kihívás a vevői oldalról érkezik, és az élelmiszer előállítók feladata, hogy ettől ne megijedjenek, hanem választ találjanak a kérdésekre. „A kihívásoknak megfelelve, ma már olyan termék- és feldolgozási láncokban kell gondolkozni, amelyek számos területre kiterjednek és ott értéket is teremtenek. Ez az innováció lényege, a siker alapja” – emelte ki.

Szabó Imre, a Boldagro Kft. tulajdonosa előadásában elmondta: négy dolog kell ahhoz, hogy egy élelmiszer- és agráripari vállalat sikeres legyen – vízió, értékrend, stratégia és felelős gondolkozás. „Ha ezek megvannak, és meghallgatjuk a fogyasztókat, akkor igenis lehet sikeres és eladható termékeket készíteni, amelyek megtalálják helyüket a piacon” – hangsúlyozta Szabó Imre, aki szerint fontos, a meglévő és potenciális vásárlók edukációja, ezért is nyitják meg telephelyeiket és gyümölcsösüket rendszeresen a látogatók, különösen a fiatalok számára.

„Ha élelmiszerbiztonságról, minőségről és a kisebb élelmiszeripari vállalkozások versenyképességről beszélünk, akkor kiemelten kell kezelni a szabályozás és az ellenőrzés kérdéskörét” – mondta Reményik Kálmán, a Vászolyi Sajtmanufaktúra tulajdonosa, aki szerint a fenti célok eléréséhez ki kell fehéríteni a szektort, hiszen ez minden érintett fél érdeke.

Képekért kattintson a képre.

  
Napról napra közel 1 millió ember fogyasztja a Fornetti termékeket. A fogyasztóink igényeihez igazodva a kínálat folyamatos megújítására helyezzük a hangsúlyt.
A Fornetti franchise rendszere lehetővé teszi, hogy Ön kis befektetéssel, kockázatmentesen bővíthesse meglévő üzletének kínálatát, vagy indíthasson egy új, jövedelmező vállalkozást.
A Fornetti 2004-ben alapította a Szívbeteg Gyermekekért Alapítványt, mely nonprofit szervezet több formában támogatja a betegek gyógyulását.